20 November 2006

-[ CONSUMYS ]-

Geschreven op: 05 juli 2005


Beste Consu-mensen!
Na een week enorm hard ploeteren en buffelen kan ik met grote tevredenheid terugkijken op een enorm leuk schooljaar en vooral een fantastische 'Utter Madness'
Zo'n zes weken terug begon het laatste project van dit schooljaar, genaamd, Utter Madness (Complete Gekte). Vooraf leek het me al een leuk en vernieuwend project, ik wist alleen totaal niet wat ik ervan kon verwachten. Na een wazige introductieweek ben ik maar wat gaan brainstormen. Na heel wat vreemde en kansloze ideën bedacht ik om iets met de consumptiemaatschappij te gaan doen.. Nee, iets tégen de consumptiemaatschappij, moet ik zeggen.
Oké.. na 5 weken denken, schetsen, denken, schetsen en meer denken, schetsen denken schetsen.. kwam ik dus op het geniale idee (ahum ^_^ ) om mensen uit te beelden die vastgevroren zitten in de maatschappij. Dit deed ik door simpelweg plastic speelgoed (duplo) in brokken ijs te vriezen. Lekker cynisch en errug plat!
Deze figuren plaatste ik midden in een grote Coca-Cola koelvitrine. Deze koelkast verbeeldt de consumptiemaatschappij. Men zit dus, vastgevroren in zijn eigen gedachten, opgesloten in de maatschapij.

Daarnaast probeerde ik mensfiguren letterlijk te confronteren met zijn eigen problemen. Dat deed ik door een etalagepop helemaal in vershoudfolie te wikkelen; verstikt in z'n eigen shit. Haar naam: Dollie Doorgedraaid.

Een vierde onderdeel is een filmpje met de titel; 'Individualistisch Kuddedier'.
Deze sfeerfilm verbeeld de overdrukke maatschappij. Niemand heeft oog voor elkaar en iedereen dendert met de meute mee. Dit sluit goed aan bij de levensstijl in de consumptiemaatschappij. Men denkt het veel te druk te hebben met alles en niets waardoor je geen tijd meer hebt om even een pas op de plaats te doen en naar elkaar om te kijken.
Afin, naast zo'n 30 mede studenten die ook uitgekozen waren om te exposeren heb ik enorm veel werk verzet om dit tot een goed eindresultaat te brengen. Volgensmij is dit aardig goed gelukt!

Bijgaande foto's geven een aardige impressie van de expositie 'CONSUMYS' (zie hier)
Mensen, beware!
Mark

No comments: